24 Aralık 2013 Salı

Dev Araştırma Yazısı 4: Çingene Elbisesi Modelleri


 Sevgili Google; satırlarıma başlamadan önce senden bi şey rica ediciim; bloğumla aramı yap. Son eklediğim yazının tarihine bakmaya cesaret edemiyorum; belki 1 ay oldu ben bu bloğa yazı eklemedim, yüzüme tükürse yeridir. Fakat değerli blog; Allah seni inandırsın işler bildiğin gibi değil. Web sitesi de açtım biliyorsun; hazır makale yaz, müşteriler için özgün makale hazırla, bilmemne; yemin ederim fırsat bulamıyorum. Her gün aklıma geliyorsun her gün erteliyorum, bak bugün ertelemedim lütfen beni affet. N'olur bea! Çingene elbisesi modelleri diye yazı yazıcam bak sana, bi sürü resim ekliycem, çingeneler hakkında biraz bilgi bile koyarım belki. Kahve yapayım? Rakı masası hazırlayayım, ama mezeleri hazır alırım haberin olsun. Canım bloğum benim, hanimiş de kimin bloguymuş?


  Değerli binlerce veya on binlerce okurlarım; bugünkü yazımızda size Çingene elbiseleri ve biraz da Çingeneler hakkında aydınlatmaya karar verdim. Yaptığım araştırmalardan çıkardığım sonuç şu ki Çingeneler, ki Roman olarak da tabir ediliyorlar; kuzey Hindistan kökenli olup bugün büyük bölümü Avrupa'nın güney kesiminde olmak üzere dünyanın dört bir yanına dağılmış halde yaşayan insanlardır. Bu sözcük akla yerleşik bir düzen dahilinde yaşamayan göçebe insanları getirse de günümüz çingenelerin belki ancak çok az bir kısmı göçebe hayatı sürer. Yaşadıkları her yerde farklı isimlerle anılan Çingenelerin temel özelliği atalarının büyük hayvan sürülerine ve geniş otlaklara sahip olmayan ve geçinmek için göçebe zanaatçılık yapmaya yönelen kişiler olmasıdır. Bu konuda yazılacak başka şeyler de var tabii; fakat zaten oradan oraya sıçramaya meyilli bir insan olarak 'Çingene nedir, kimdir?' sorunsalına dalacak olursam esas konuya girmeden bitiririm bu yazıyı ben. Bu yüzden Çingene elbisesi modelleri mevzusuna dönüyorum. 






   



 Görselleri seçerken kafama göre seçtim tabii ki, benim bu kategori için belli bir fikrim var, görsellerim de o fikre uyuyor. Çingene kıyafetleri bohem giyim tarzı ve hippi giyim tarzına yakın duruyor; rahat, salaş, cıvıl cıvıl, gösterişli kıyafetler bunlar. İspanyol kol bluzlar bol eteklerle beraber giyiliyor, üstlerine kısacık yelekler alınıyor, işlemeler bol, danteller bol. Bol ve uzun patchwork etek modelleri bu kategoriye giriyor, kat kat etekli elbiseler bu kategoriye giriyor. Aztek deseni ve kilim motifleri çok kullanılıyor, bolca takı takılıyor, başa bandana sarılıyor. Sonracıma bööle tam daire kloş etekler var; dans ederken döndüğün zaman şahane görünecek etekler. 



Omuzları çıplak bırakan yakası lastikli bir bluz giyeceksin, altına uzun ve fırfırlı bir etek; etek rengarenk olacak. Beline enli bir lastikli kemer geçireceksin; işte mis gibi bir Çingene elbisesi modeli. Veya kol uçlarından püsküller, saçaklar sarkan düz renk bir İspanyol kollu elbise giyip üstüne önü çapraz bantlarla bağlı bir nevi yelek alacaksın, beline de uçları aşağıya doğru sarkan bir kuşak takacaksın. Bu kıyafetlere baktığı zamanda Çingeneler günün 24 saatini salaş etekleri, rahat pantolonları, fırfırları ve püskülleri içinde dans edip eğlenerek geçiren insanlarmış gibi görünüyor ki kesin öyle değildir. Çingene elbiselerinin gotik tarzı giyim mevzusuyla da bağlantısı olduğunu ekleyeyim. Çünkü bu ön kısmı çapraz şeritlerle büzmeler, bele kadar vücuda oturan etekleri bol elbiseler falan gotik giyim görsellerinde de görülüyor. Ama benzeyen şey renkten ziyade model; gotik elbiseler siyah ağırlıklı, kahve falan da var; onlar böyle renkli değil. 




Çingene elbisesi modelleri arasında asimetrik yakalı elbiseler de görüyoruz; bir omuz düşük kollu oluyor da öbür omuza doğru alçalarak devam ediyor ve diğer omuz çıplak kalıyor mesela. Her katında ayrı bir desen olan kat kat etekler, yakası ve kolları büzgülü bluzlar, yer yer puanlı yer yer düz etekler, püsküllü elbiseler de bu kategori için verilebilecek örnekler arasında. Çiçek desenli, bol ve yırtmaçlı kolları olan bluzunu giyiyorsun; altına yine çiçekli bir etek, belinde kalın bir lastikli kuşak, eteğinin önünde de ayrıca bir tül etek; böyle bir karmaşa bu kadar mı güzel gözükür, ama işte, güzel gözüküyor. Renk renk boncuklu kolyeler takıyorsun, saçlarından püsküller falan sallanıyor. Güzel yaa, valla güzel. Rahat, bağımsız, alemi sallamaz bir havası olan kıyafetler bunlar. Cıvıl cıvıl, rengarenk, kıpır kıpır, hareketli, keyifli, çarpıcı.




















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Mesajınız kısa bir süre sonra yayımlanacaktır.