11 Ocak 2014 Cumartesi

Özgün Makale Yazarı Olmak İsteyenlere Öneriler

       
1. Temel yazım kurallarını bildiğinizden ve iki lafı yazılı olarak bir araya getirmeyi becerebileceğinizden emin olun.

 2. Yazı işi yapmaya niyetlenen biri olarak önce biraz okuyun veya bu işi yapan tanıdıklarınız varsa onlardan işin inceliklerini öğrenin. SEO uyumlu makale yazmak diye bir şey var mesela; bunun ne olduğunu öğrenin. Bu; basit bir ifadeyle şudur: Yazının başlığı veya ana fikri olan bir ifade yazının içinde belli bir oranda tekrarlanır, bu anahtar kelime dediğimiz şeydir. Yazıda konuyla ilgili başka ifadeler de geçer ki bunlar da etiket oluyor. Anahtar kelimeyle etiketler çoğunlukla ek almaz. Örnek vermek gerekirse: 'V yaka kazak modelleri' konusunda bir yazı yazacaksanız ve bu yazı 200-250 kelime uzunluğunda olacaksa yazıda bu ifadeyi 2 kere geçirebilirsiniz. Yazı 500 kelimelik olacaksa anahtar kelimenizi 3-4 kere kullanabilirsiniz, fazlasına gerek yok. Fakat 1000 kelimelik yazıda 10 kere kullanmıyorsunuz; ben olsam 6, en fazla 7 kere kullanırım mesela. 14 aydır özgün makale yazarı olarak çalışıyorum; bunları tecrübelerime ve gördüğüm şeylere dayanarak söylüyorum.


Etiketlere gelince; böyle bir yazının içinde konuyla direkt veya dolaylı bağlantısı olan çeşitli ifadeler geçecektir, bunlardan bazılarının yalın halde olmasını ayarlayın. 'V yaka kazak' dışında bir kere de 'V yakalı kazak' ifadesini geçirebilirsiniz mesela, 'V yaka siyah kazak' olabilir, böyle bir kazakla yapılacak bir kombin tarifi yaparsınız ve içinde 'kot pantolon' veya 'kalem etek' ifadesi geçer...Bunlar etikettir işte, Google ve diğer arama motorlarında arama yapan insanların kullandığı kelimelerdir. Yazınızda anahtar kelimeyle etiketleri bir şekilde belirginleştirmeniz iyi olur; kalın yapın onları mesela, veya da italik yapın. İnternet ortamında aranan kelimeler ve bunların aranma hacimleriyle ilgili bilgiler edinebileceğiniz kaynaklar var; Google Keyword Tool gibi. Şahsen kullanmadım; fakat kullanmayı düşündüğüm anahtar ve etiketlerin aranıp aranmadığını onlara Google'a yazarak kontrol ediyorum. Öbür türlüsü daha bilimseldir mutlaka, fakat benim yaptığım basit araştırma da işinize yarar: 'Gripten kurtulmanın yolları' ifadesini anahtar kelime yapmayı düşünüyorsunuz mesela; arama motorunuza yazın bunu; aranan bir ifadeyse içinde bu ifadenin geçtiği yazılar karşınıza çıkacaktır. Ben pek çok şey için artık bakmıyorum bile, bazı yalın ifadeler var ki mutlaka aranıyordur: Cilt bakımı gibi; jean pantolon, Davraz Kayak Merkezi, bebek odası dekorasyonu, sosyal medya krizi gibi.


  3. Yaşınıza, konumunuza, durumunuza, hayat şeklinize, şuna buna dayanarak karar verin: Özgün makale yazarı pozisyonu sizin için ek iş mi olacak yoksa yaptığınız tek iş mi? Sadece bu işi yaparak geçiminizi sağlamanız kolay değil, çok zaman ayırmanız ve müthiş bir emek vermeniz gerekir. İş bir noktadan sonra yorucu, hatta bazen bezdirici olabilir; kafanız yorulur, gözleriniz yorulur, sırtınız ve beliniz ağrır, kambur durma eğiliminiz artar vs. 'Ek iş olarak yapayım da ayda 3-400 lira kazanayım' derseniz o fazla zorlamaz. Zaten zamanla hızlanıp kıvraklaşırsınız ve aynı süre içinde daha çok iş çıkarmaya başlarsınız.

 4. Makale yazarlığı işinin çeşitli hileleri var anladığım kadarıyla, pek araştırmadım, ilgilenmedim, uygulamadım, uygulamam. İnsanlar bir şeyler icat ediyorlar, bir takım programlar kullanıyorlar, özgün bir yazı yazmaktan çok bir yazıyı kendi içinde özgünleştirme yoluna falan gidiyorlar galiba. İnternette yaptığı üçkağıdın elinde patladığı insanlar da gördüm.Şöyle; satıyor, satıyor, satıyor...bir noktada alıcılardan biri onun ne halt ettiğini anlıyor, bir foruma üyeyse orada bir nevi rezil ediliyor, alıcı haklıysa banlanıyor vs. Bunlar kısa zamanda ve pek yorulmadan para kazanmak isteyen insanlar sanırım, her sektörde çıkar bu modellerden.




Ben yapmadım, yapmam, yapmıycam. Ben yazacağım konu hakkında en az 2-3 tane sekme açar, bir ondan, bir diğerinden fikir alır ve gördüğüm şeyleri kendi ifademle tekrar yazarım. Bu da şuna sebep oluyor; tekrar tekrar aynı insanlar arıyor beni. Birisi yazılar alıyor, 1-2 ay görünmüyor, sonra yine yazıya ihtiyacı olursa yine bana dönüyor. Beni başkalarına tavsiye eden müşterilerim oluyor. Bana iltifat ediyorlar, 'müsait misiniz, yazı istiycektim' diyorlar, 'akıcı yazıyorsunuz, memnunum' diyorlar, 'sizinle devamlı çalışmak isterim' diyorlar vs. Özgün makale yazarı olarak bugüne kadar geçirdiğim 14 ay boyunca karşıma çıkan insanların yüzde sekseniyle bunları yaşadım ben, halen de yaşıyorum. Bazen kendimi çok yorgun hissediyorum ve aldığım ücretin hissettiğim yorgunluğu karşıladığını düşünmüyorum. Fakat benim ödülüm de bu; hiç işsiz kalmıyorum bu alanda. Bunları ne kadar yüce bir yazar olduğumu şeyttirmek için yazmadım tabii. Bunları şunun için yazdım; böyle yaparsanız, işe özenirseniz, hilesine sapmazsanız, gerektiği şekilde yaparsanız sonuç bu oluyor.

 5. Makale yazarak büyük paralar kazanmayı hayal etmeyin, en azından hemencecik hayal etmeyin. Şunu hayal edin daha çok: Böyle başlarsınız; giderek müşterileriniz artar, yeni bir çevreniz olur, bir gün güzel bir teklif alabilirsiniz, kendi sitenizi açabilirsiniz, popüler bir hale getirebilirsiniz, oraya reklam alabilirsiniz, az-çok bir aylık sabit gelir elde edebilirsiniz, birden fazla site açmayı da düşünebilirsiniz vs. Bu işi ilerlettikçe böyle ufuklar açılıyor insanın önünde, neredeyse kendiliğinden.Bunlar güzel işler, giderek gelişip ilerleyecek şeyler, zamanla boyut değiştirip başka hallere gelebilecek işler, insanı yoran ama ufkunu da genişleten işler, sıkıntılarını düşünmesini engelleyen işler, gelirini arttıran işler; zamanınız, yeteneğiniz ve biraz da bilginiz varsa bir ucundan tutun. Güzel tutun ama, güzel yapın işi. Olur bir şeyler.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Mesajınız kısa bir süre sonra yayımlanacaktır.